Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.04.2009 02:09 - Наказанието в наказателното право и в Библията
Автор: bounty Категория: Други   
Прочетен: 4270 Коментари: 5 Гласове:
0

Последна промяна: 07.04.2009 02:28


Наказанието като най-съществен институт на Наказателното Право не следва да се прилага произволно. Както биха се изказали много теоретици, живеем в XXI в., което всъщност води до извода, че живеем във време на развита цивилизация, демокрация, хуманност, развито материално и процесуално право и т.н. Разбира се, това може да бъде погледнато по този начин и това ще има своя резон. Аз не съм съгласен докрай с това твърдение поради простата причина, че не навсякъде това е така - в някои мюсюлмански държави можеш да бъдеш законно убит само за това, че четеш Библията и говориш на другите за Исус Христос. В Малайзия се предвижда смъртно наказание за употребата на 3 грама наркотик, което... не знам, не мислите ли, че е пресилено? Но ако това не ви се вижда достатъчно, какво ще кажете за САЩ, която се води една от най-християнските държави и въпреки това в някои щати все още съществува смъртното наказание?

Слава Богу, в България смъртно наказание в момента няма. То бе премахнато официално на 10.12.1998 г. - една светла за мен дата (на Рождения ми Ден). В България, каквото и наказание да се наложи на престъпника (дееца), то "се налага с цел:

1. да се поправи и превъзпита осъденият към спазване законите и добрите нрави;
2. да се въздействува предупредително върху него и да му се отнеме възможността да извърши други престъпления и
3. да се въздействува възпитателно и предупредително върху другите членове на обществото."

Това е легално регламентирано в чл. 36 от Наказателния Кодекс (НК). Сега се замислете как може едно смъртно наказание да поправи и превъзпита престъпника?!!!...

Дискусиите "За" и "Против" смъртното наказание продължават и продължават вече повече от 10 години след отмяната му в университетските среди, като всеки от защитниците на двете тези представя своите аргументи. Това е тема, която сега аз няма да разисквам, но очевидно аз съм "Против" (както и преподавателя ми по Наказателно Право и председател на ВКС проф. Лазар Груев).

Днес на упражнението по НП нашата асистентка ни зададе следния въпрос "Коя е единствената хипотеза, при която отговорност за едно престъпление и наказание за него ще понесе друг човек, различен от извършителя?" Имахме няколко предположения, като моето се оказа вярно. Понеже твърде дискутирана бе темата за вменяемост-невменяемост и малолетни-непълнолетни лица, отговорът е следния:

Макар, че в НК е записано в чл. 35: "Наказателната отговорност е лична. Наказание може да се наложи само на лице, извършило предвидено в закона престъпление. Наказанието е съответно на престъплението. Наказание за престъпление се налага само от установените съдилища." (т.е. всеки отговаря само за своите престъпления и за ничии други), то хипотезата, при която е възможно това да се случи е, когато едно лице подбуди друго лице, което не разбира какво върши. В такъв случай наказва се посредствения извършител, а не - прекия извършител, който не разбира какво върши (бил той малолетен или невменяем). Разбира се, доуточнихме, че на практика, това се случва - помислете си за хората, които карат малките деца (най-често циганчета) да просят. Просията е престъпление по НК. Или например да ги накарат да откраднат нещо. Не, че реално тези малчугани не разбират какво вършат (примерно едно дете на 13 г.), обаче по закон те са наказателно неотговорни, на тях не може да се наложи наказание, то трябва да се наложи на човека, накарал ги да извършат това.

image

По-късно днес, минах през църквата "Св. Троица" (София), между кварталите Гео Милев и Редута. Там аз се сетих за друг пример, при който извършителят на престъплението е един, а този, който понася наказанието - друг. Моята хипотеза е следната:

Извършителят на престъплението - това сме всички ние!

Този, който понесе наказанието - е Исус Христос.

Поради своята огромна любов към нас Бог изпрати Своя Единороден Син, за да не загине никой, който вярва в Него, но да има вечен живот (Йоан 3:16). Защото наистина писано е, че "всички съгрешиха и не заслужават дасе прославят от Бога" (Римляни 3:23) и, че "Няма праведен ни един" (Римляни 3:10). Който иска да разбере или да си припомни защо всъщност Бог даде на хората закона, защо закона не може да го оправдае или избави от наказанието, което е предвидено за него и какъв е начина да бъдеш оправдан - съветвам да прочете внимателно цялата 3 глава от Посланието на ап. Павел към Римляните. Но Бог промисли за нас и изпрати Сина Си Исус Христос да умре на кръст заради нашите грехове и нашите престъпления спрямо Бога. Това е написано около 700 години пр. Хр. в книгата на пророк Исая, а там се казва:

"Но Той биде наранен поради нашите престъпления, Бит биде поради нашите беззакония; На Него дойде наказанието докарващо нашия мир, И с Неговите рани ние се изцелихме."

image

Слава да бъде на Господа, заради това, което Той стори за нас, заради това, което Той Самият е. Той е направил повече от достатъчно за нас и нека не Го търсим само заради това, което можем да получим от Него и това, което Той може да ни даде, но заради Него Самият, заради това, което е. Благодарим ти, Боже, че Ти изпрати Твоя Син да умре вместо нас и да бъде наказан вместо нас. Той, Който във всичко беше безгрешен и не съгреши нито веднъж пое върху себе си наказанието, което ние, Господи, заслужавахме. Благодарим ти, Боже. Прогласи славата си по цялата земя и бъди издигнат между хората и нека всички те наистина Те познаят, Боже и познаят любовта, с която си ги възлюбил. В името на Исус. Амин.




Гласувай:
0



1. jordankaa - Много хубава статия, благодаря, че ...
12.04.2009 18:25
Много хубава статия, благодаря, че си я написал.
Знам, че умишлено си разглеждал само тази страна на Христовата жертва, но бих искала да си припомним, че Исус дойде не само, за да имаме прощение на греховете, но и ВСИЧКО, да живеем в победата, която Той извоюва. Той дойде да съсипе делата на дявола.

И в тази връзка искам и да цитирам Дерек Принс:

"И определено ми изглеждаше много ясно, че Библията казва - Исус, на кръста, понесе нашите болести, точно толкова, колкото понесе и нашите грехове. Той понесе нашите болести, така че ние можем да бъдем изцелени точно толкова, колкото Той понесе нашите грехове, така че ние можем да бъдем простени. Казвам ви, проучвах страниците на Библията, назад и напред, защото беше напълно противоположно на моя начин на мислене да стигна до това заключение. "
цитирай
2. анонимен - Ti si edin 6iban nenormalen idiot
18.04.2009 02:20
I ti edin den 6te nosi6 gordoto ime IURIST !!! Promito mozu4e, obesi se i 6te otide6 v raq !
цитирай
3. bounty - Благодаря ви за коментарите. . . И ...
18.04.2009 12:54
Благодаря ви за коментарите... И най-вече за втория (на анонимния). Анонимен, а ти си един нешибан нормален невеж, но никой не те критикува за това или те кара да се бесиш. Дори и да си необразован, това не е аргумент за завист към другите! Впрочем, между самите студенти по право никой не е на мнение, че Юрист звучи гордо, но нейсе... поне дожре, че отстрани изглежда така. Не мисля, че като се обесиш, ще отидеш в рая - ако искаш пробвай, но аз не ти го препоръчвам! Единственият път към Рая е друг и ти го знаеш. Хайде приятно празнуване на Възкресение Христово!!!
цитирай
4. анонимен - Bravo za statiqta
20.04.2009 23:39
Svetlyo, 4udesno e towa , 4e si vqrvasht! Vqrata dava mnogo na tezi koito q imat. A za ostanalite - Bog da im prosti, te ne znaqt kakwo prawqt.
4oveshkoto meso ne e po vkusa na liudoedite.
PS prosti za latinicata. Ivan Hristov
цитирай
5. анонимен - SLAVA NA BOGA
16.01.2011 18:16
SLAVA NA BOGA ZA VAS . BLAGODARIM NA BOGA
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bounty
Категория: Други
Прочетен: 536470
Постинги: 139
Коментари: 276
Гласове: 937
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930